Zo kom je van je off-day of dip af!



Gisteren had ik een off-dag: ik zat te wachten op twee berichten en die kwamen niet. Ik hoopte de uitslag van een voor mij belangrijk examen te krijgen én ik hoopte via het dierenasiel een lieve kitten te mogen adopteren. Twee keer hopen en staren naar mijn mailbox, dat droeg niet bij aan een fijne dag. Als ik zo'n dag heb, dan ga ik dingen doen die niet bijdragen aan een goed gevoel. Ik beland dan in een vicieuze cirkel: ik besloot dat mijn zoon en ik ovenpatat, vegetarische kroketten en kant-en-klaar geschrapte worteltjes zouden eten en ik plofte neer op de bank. Heel even overwoog ik een afspraak met een vriendin te maken, want het was tenslotte wél vrijdagavond. Maar Netflix won...


Herken je dit? Doe jij dit ook? Dan ga ik je vertellen hoe ik toch met een goed gevoel naar bed ben gegaan (nadat ik met een stijve nek wakker werd op de bank). Halverwege de avond heb ik met mijn vriend gebeld en hij mopperde over een studieopdracht waarmee hij bezig is. Hij had ruzie met Word en hij kwam er niet uit. Laat ik nu best wel een Word-specialist zijn (al zeg ik het zelf) en ik bood dus mijn hulp aan. Na gezellig verder gekletst en geklaagd te hebben (hij had ook niet zo'n leuke dag gehad) fixte ik het Word-probleem en ik stuurde het document terug. Vanaf dat moment voelde ik me beter.


Als je iets voor een ander doet, dan krijg je daar een goed gevoel van

De meeste mensen die zich klote voelen, wachten op de bank tot het over gaat of tot een ander ze uit het gevoel trekt. Dat is een heel erg logische reactie, maar handig is het niet. Op die manier kan het lang duren voor dat gevoel over gaat en sommige mensen blijven daardoor weken in een dip hangen. Nu moet je dat natuurlijk helemaal zelf weten als je dat lekker vindt, maar je loopt wel het risico dat een dip overgaat in depressieve klachten. Het is slim om een dip te tackelen voor hij echt grip op je krijgt.


Door iets voor een ander te doen, tackel je jouw eigen dip. Gisterenavond heb ik bijvoorbeeld ook nog gekeken naar De andere kant van Nederland, waarin een voor werk afgekeurde Amsterdamse vrouw zich inzet voor arme mensen in haar stad. Ze verzamelt allerlei overtollige goederen van bedrijven en ze deelt die uit. Ik zag hoeveel kracht, veerkracht, ze putte uit haar goede daden. Ook in het artikel Zo vergroot sociale steun je veerkracht van Psychologie Magazine wordt uitgelegd dat dit zo werkt. Daarin staat: 'Niet alleen hulp krijgen, maar ook hulp geven vergroot je veerkracht. Zo bleek uit een Amerikaans onderzoek dat mensen die een stressvolle periode hadden doorgemaakt – met bijvoorbeeld een echtscheiding of financiële problemen – in de jaren daarna 30 procent meer kans hadden om te overlijden, tenzij ze veel tijd hadden besteed aan het helpen van anderen. Compernolle: ‘Sociale steun werkt vaak twee kanten op: wie investeert in anderen, krijgt daar meestal ook veel voor terug. Door voor elkaar te zorgen, maak je elkaar uiteindelijk stressbestendiger.' Compernolle is neuropsychiater, hoogleraar en auteur van onder andere Stress, vriend en vijand.


Dit is dus precies het mechanisme dat je kan helpen. Als je iets voor een ander doet, dan krijg je er een goed gevoel van. Dat hoeven geen grote dingen te zijn. Mijn Word-actie kostte me een paar minuten, maar je kunt ook even de hond uitlaten voor iemand die slecht ter been is of een boodschap doen. Een schouder bieden aan een verdrietige vriendin kan ook heel helend voor jezelf zijn. Kortom: heb je een off-day, zit je in een dip, ga dan bewust iets positiefs doen voor een ander. De ander is blij dat hij of zij geholpen wordt en jij bent van je nare gevoel af!

45 keer bekeken

0655325096

Seringenstraat 16
8012 XE  ZWOLLE
KvK: 77419960
BTW: NL001421405B79

©2020 door Marielle van Sleen Coaching. Fotografie: Titia Huisman/Marielle van Sleen/stockfoto's van Pixabay