• Marielle van Sleen

Zo blijf je mentaal gezond tijdens corona-periode



Vieze joggingbroek aan, al twee dagen niet gedoucht, dozen van thuisbezorgd in de keuken en Netflix uitgespeeld? Herken je jezelf in dit beeld? Geef jezelf dan snel een schop onder je kont! Fijn dat je, zoals het hoort, thuiszit, maar als je op deze manier doorgaat, dan heb je er straks een depressie bij. Wat moet je dan wel doen? Dat lees je hieronder.


Zorg voor een normaal dag- en nachtritme

Het allerbelangrijkste wat je nu kunt doen, is zorgen voor een normaal dag- en nachtritme. Doe je dat niet, dan raken de processen in je lichaam en dus ook in je hoofd in de war. Dan ga je je niet vrolijker voelen. Hoe doe je dat: zorgen voor een normaal dag- en nachtritme? Heel simpel gezegd ga je op een normale tijd naar bed en je staat op een normale tijd op. Maar dat is wel heel simpel, want er zijn tal van factoren die, nu jij thuis zit, jouw slaapritme kunnen beïnvloeden. Ben je bijvoorbeeld gestart met heerlijke middagdutjes op de bank? Stop daar dan mee, want ze beïnvloeden de diepte van je slaap 's nachts. Ik hoor je denken dat ze dit in andere landen toch ook doen? Dat klopt, maar zij zijn eraan gewend en jij niet. Daarnaast beïnvloeden koffie en alcohol je slaap. Hoe verleidelijk het ook is om nu van alle avonden een borrelavond te maken, doe het niet. Beperk je tot het weekend en als je heel gek wil doen van donderdag tot en met zondag, maar laat de rest van de week de fles staan. Je nachtrust wordt daardoor beter en je stapt 's ochtends met een fijner gevoel en gemakkelijker je bed uit.


Word blij van jezelf als je in de spiegel kijkt

We moeten het ook even over die vieze joggingbroek hebben en over het feit dat je misschien al wel twee dagen niet hebt gedoucht. Pyjamadagen zijn heerlijk, ik loop ook graag een halve dag in mijn badjas, maar als je dat dagen, misschien wel weken, achter elkaar doet, dan krijg je vanzelf een donkergrijs wolkje boven je hoofd. Je wordt gewoon niet blij als je in de spiegel kijkt en vette, ongekamde haren ziet. Dus hup, stap 's ochtends onder die douche, was je haren, scheer al het overtollige weg en trek wat leukers aan dan die joggingbroek of badjas. Style je haren en smeer wat op je gezicht, echt je wordt er blijer van!


Kom in beweging

Je woont niet in Italië, Frankrijk of Spanje, dus je hebt geen formulier nodig om naar buiten te gaan. Natuurlijk ga je niet naar plekken waar allemaal mensen zijn, maar wandelen, hardlopen of fietsen mag nog steeds. Frisse lucht en vitamine D zijn super gezond voor je weerstand en die weerstand moeten we tegenwoordig koesteren. De Duitse overheid roept de mensen zelfs op om te gaan fietsen, dus waarom zou jij dat niet doen? Plan vandaag een fiets-, wandel- of hardloopuur in en zet dat lijf van je aan het werk. Daarnaast kun je ook in huis wat doen. Pak die stofzuiger en poetsdoek en maak je huis schoon. Het is bewezen dat een opgeruimde en schone omgeving goed is voor hoe jij je voelt.


Hoeveel kookboeken heb jij in de kast staan?

Als je dan toch bezig bent, check dan eens even hoeveel kookboeken je in de kast hebt staan. Niets? Kijk dan even op de site van de AH of op Pinterest. Zie het als een uitdaging om elke avond iets gezonds te eten, waardoor je jouw weerstand lekker op peil houdt. Die thuisbezorgdmaaltijden voegen echt niet veel goeds aan je lijf toe. Vaak zijn ze te zout en de balans tussen eiwitten, koolhydraten en vet is ook ver zoek. Dan heb ik het nog niet eens gehad over de hoeveelheid groente die je binnen zou moeten krijgen.


Ga wat nuttigs doen

Bewaar Netflix voor de avonden en doe overdag iets nuttigs. Misschien kun je wel de trap verven of een muurtje sauzen? Er zijn voldoende online winkels die verf verkopen, dus daarvoor hoef je niet naar een bouwmarkt toe te gaan. Ook een boek lezen of een hobby oppakken is een goed idee. Misschien kun je wel een online cursus Spaans of sportvoeding volgen?


Misschien vind je me wel wat streng, maar er is niet zoveel voor nodig om van lamlendigheid in een dip te glijden. Als je maar lang genoeg in die dip blijft hangen, dan verandert die vanzelf in een depressie en dan ben je verder van huis. Dus: vanavond op tijd naar bed en morgen weer vroeg op. Je kunt het!



15 keer bekeken

0655325096

Seringenstraat 16
8012 XE  ZWOLLE
KvK: 77419960
BTW: NL001421405B79

©2020 door Marielle van Sleen Coaching. Fotografie: Titia Huisman/Marielle van Sleen/stockfoto's van Pixabay