Dry January: met ACT succesvol een maand zonder alcohol!

Bijgewerkt op: 3 jan.


31 dagen zonder alcohol. Het klinkt gemakkelijk, maar is het dat ook? Ik denk voor veel mensen wel, maar ik denk dat er ook een flink deel voor 16 januari om is: zij staan dan weer met een glas in hun hand. Hoe voorkom je dat? Onderaan deze blog staan vier tips om het vol te houden!


Een challenge is gemakkelijker dan een duurzame verandering

Allereerst wil ik even gezegd hebben dat een challenge veel gemakkelijker is dan een langdurige verandering. Misschien is het zelfs wel zo dat de slimste mensen een challenge minder lang volhouden, omdat zij gedachten krijgen als 'dit is toch maar een stom spelletje' of 'wat maakt een maand zonder drank voor verschil voor mijn gezondheid'. Uiteindelijk zit er in een challenge een competitie-element en niet iedereen is gevoelig voor competitie. Daarom beloof ik je alvast dat ik eind januari met een blog kom over hoe je duurzaam een verandering volhoudt.


Hoe houd je Dry January vol?

Maar hoe houd je het 31 dagen vol? Daarvoor krijg je even een kort lesje over gedrag van me. Je hebt zichtbaar en onzichtbaar gedrag. Zichtbaar gedrag is wat je doet en onzichtbaar gedrag is wat je onder andere denkt en voelt. Jouw zichtbare gedrag wordt vaak aangestuurd door jouw onzichtbare gedrag. Eerst voel je dat je maag een beetje leeg is, dan denk je dat een koekje best lekker zou zijn en vervolgens loop je naar de koektrommel om er eentje te nemen. Als je je bewust wordt van het feit dat jouw gedachten en gevoelens jou daarin sturen, dan besef je ook dat je een keuzemoment hebt: luister ik naar mijn gedachte dat een koekje nemen een goed idee is of maak ik bewust een andere keuze?


Zo werkt het ook met Dry January. Er zijn waarschijnlijk twee redenen waarom je Dry Januari wil volhouden: gezondheid is een ding voor jou (een waarde) én je wil niet opgeven, want je hebt waarschijnlijk in december tegen iedereen geroepen dat januari een droge maand voor jou wordt. Stel dat je zaterdag 15 januari een nieuwjaarsborrel hebt. Misschien mag het dan weer... Je hebt je leuk opgedoft, want je mag eindelijk weer onder de mensen komen na een saaie lockdown. Je arriveert bij de locatie, loopt naar binnen en iemand roept tegen jou: 'The usual?' Dan heb je jouw keuzemoment. Wat antwoord je dan? Wedden dat het dan spitsuur is in jouw hersenpan? Ben je sterk en ga je voor je waarden gezondheid en volhouden? Of luister je naar de gedachte dat opa ook 98 jaar is geworden met elke dag een jonge jenever? Die laatste gedachte noemen we een vastgehaakte gedachte. Ze leiden je af van je doel en ze zijn zoveel gemakkelijker om te volgen. In dit geval leidt het tot gezelligheid én je verlegt de aandacht van jezelf naar een andere situatie. Hoe spannend is het als opeens iedereen om je heen naar je kijkt als je roept dat je een 0.0% wil? Helaas leiden de vastgehaakte gedachten wel tot spijt en negatieve gedachten over jezelf. De volgende ochtend heb je een kater (want het blijft nooit bij één glas, dat doet alcohol met je) en bedenk je dat je een enorme sukkel bent.


Keuzemoment: ik kies voor wat ik belangrijk vind

Je weet van tevoren dat je voor zo'n keuzemoment komt. Doorgaans overvallen alcoholmomenten je niet, want niemand bied je op straat zomaar een pilsje aan. Je kunt er dus van tevoren over nadenken en je argumenten nog eens goed op een rijtje zetten. Als je dan bij de nieuwjaarsborrel de vraag krijgt of je the usual wil drinken, dan kun je voorkomen dat je gaat luisteren naar al die gedachten in jouw hersenpan die jou willen afleiden van jouw doel: 31 dagen geen drank drinken. Zeg tegen jezelf: leuk geprobeerd, maar ik doe even niet mee en je bestelt het drankje dat je van tevoren hebt bedacht. Dat is de bonustip, want als je ter plekke nog moet bedenken wat je gaat drinken, dan sta je voor je het weet met een biertje of een wijntje in je handen!


Samengevat: hoe houd je Dry January vol?

Hoe houd je het vol?

  1. Door je van tevoren te realiseren dat je voor een keuzemoment komt te staan.

  2. Door even bewust stil te staan waarom je Dry January doet.

  3. Door met jezelf af te spreken dat jouw gedachten nog zulke verleidelijke argumenten kunnen bedenken, maar dat je er niet in meegaat.

  4. Door van tevoren te bedenken wat je gaat drinken (en als er sprake van een gastheer of gastvrouw is, geef dat dan door. Doe ik ook altijd als ik de BOB ben om te voorkomen dat ik de keuze heb tussen Radler (zo vies) of groene thee!).

Wil je meer lezen over ACT? In mijn bieb vind je interessante boeken over dit onderwerp.

Succes!

49 weergaven0 opmerkingen